آزمايش فني و رانندگي اتوبوس بين شهري MAN S2000
آمپلي فاير كه زيبايي پخش موسيقي را براي مسافرين دوچندان مي كند، چراغهاي مطالعه كه سعي شده در بهترين مكان باشند و بهترين بازدهي را داشته باشند دو دستگاه يخچال در قسمت عقب و جلو با بالاترين قدرت، هميشه در حال سرد كردن مواد غذايي هستند. آب سردكن نيز در بهترين مكان قرار گرفته تا مسافرين را در سفرهاي طولاني و در نقاط بسيار گرم آسوده خاطر كند. نورپردازي اين اتوبوس بسيار ساده است و كولر كه از نوع konvecta مي باشد و با 3200000 كيلوكالري قدرت ما را در گرمترين نقاط ياري مي كند. سيستم تهويه با عكس العمل مناسب چه در گرما و چه در سرما به وظيفه خود مي پردازد و ما را به ياد وظيفه شناسي آلمانيها مي اندازد. وضعيت سوار و پياده شدن در قسمت عقب و درب عقب مناسب است ولي در قسمت درب جلو اصلاً مناسب نيست و به اصطلاح رانندگان راهروي جلويي باريكي دارد، عقب نشيني جلو داشبورد از درب جلو كم است، نرمي و بازي كردن اتاق بسيار عالي است. فضاي حمل بار 13 متر مكعب است و بسيار عالي است. اين فضا به طوري طراحي شده كه بار با بهترين چيدمان و نظم در آن سازمان دهي مي شود. طراحي داشبورد ساده ولي زيباست. ادوات در دسترس راننده است و صفحات و لامپهاي هشدار به بهترين نحو و در بهترين مكان قرار دارد تا راننده با آسودگي به رانندگي خود بپردازد.
ميدان ديد براي راننده بسيار وسيع است چون اين اتوبوس داراي شيشه هايي است كه ميدان ديد را به بهترين نحو در اختيار ما قرار مي دهند. كپسول آتش نشاني و جعبه كمكهاي اوليه در بهترين جا و در دسترس مسافرين قرار دارد.
آفتابگيري برقي است، شيشه سمت راننده برقي است. ظرفيت اين اتوبوس 49 نفر است يعني 47 نفر مسافر، يك نفر راننده و يك نفر كمك راننده، صندلي راننده از نوع گرامر آلماني است، شكيل، زيبا و قابليت تنظيم اتوماتيك را دارد، صندلي شاگرد نيز ساخت گرامر آلمان است. صندلي مسافرين هم گرامر آلمان است و با قطعات و تكه پارچه هاي آلماني تزئين شده اند. اتاق خواب داراي امكاناتي از قبيل آيفون، ضبط و پخش و بخاري است. محفظه هاي شبكه اي از بهترين نوع و در بهترين جا قرار دارد، به طور خلاصه بايد گفت اتوبوس مان از زيبايي و در عين سادگي برخوردار است و از اين قسمت نمره قابل قبولي را مي گيرد.
نماي خارجي
در حالت كلي، نماي خارجي اين اتوبوس بسيار ساده است ولي زيركي خاصي در طراحي آن به كار رفته است. در كل طراحان آلماني هميشه كالاهايي را طراحي مي كنند كه در سالياني دراز هم مورد پسند واقع شوند. در جلو مي توان به شيشه بلند اين اتوبوس، آينه هاي جانبي دو تكه كه با كنترل برقي تنظيم مي شوند، جلو پنجره پره اي، چراغهاي جلويي كه در مجموع 6 چراغ به همراه دو چراغ راهنما مي باشد. چراغهاي هشدار بالاي شيشه ي جلو نيز به شناسايي اين اتوبوس در شب كمك مي كند. هنگامي كه از كنار به اين اتوبوس نگاه مي كنيد مستطيل بزرگ و شكيلي را مشاهده مي كنيد ولي زاويه هاي پخ به كار رفته بسيار زيبا و جذاب به نظر مي رسد كه باعث مي شود ارتفاع بلند اين اتوبوس زشت به نظر نرسد. از عقب كه به اين اتوبوس بنگريم، لوله اگزوز را مشاهده مي كنيم كه به خط قرينه بسيار نزديك است. چهار چراغ هشدار و مه شكن در بالاي شيشه عقب و همچنين دريچه ي خنك كننده ي پشتي كه بسيار بزرگ است و طوري طراحي شده كه از ورود جريان هواي گرم جلوگيري كرده و اجازه ي ورود جريان هواي سرد را به محفظه ي موتور مي دهد.
در طراحي چراغهاي عقب و همچنين در محل قرار گيري اين چراغها سعي شده كه همگوني بين چراغهاي عقب و جلو تا حدود زيادي رعايت شود ولي يكي از اشكالات طراحان در حدود 10 سال پيش استفاده از چراغهاي عقب افقي در اين اتوبوس در اين اتوبوسهاست، دليل آن هم بسيار واضح است.
وسايل عظيم الجثه اي مانند اتوبوس كه در جاده ها از لحاظ پهنا كاملاً يك باند را اشغال مي كنند كاملاً خطرناك هستند به همين خاطر بايد با استفاده از چراغهاي مهشكن، چراغهاي خطر و چراغهاي كمكي در چهار سمت، قسمت عقب راننده پشت سري خود را حداقل از فاصله 500 متري در شب آگاه سازند. به خاطر همين هنگامي كه چراغهاي عقب به صورت عمودي قرار گيرند بسيار در اين امر مؤثر خواهند بود.
موتور و گيربكس
در اتوبوس مان از موتور man-Euro2-Rpm:2000-php:420-Nm:1730 استفاده شده. اين موتور در پايين ترين قسمت عقب اين اتوبوس قرار گرفته است كه به محض فشرده شدن پدال گاز توسط راننده همچون شير فرياد مي كشد و رقباي خود را به جنگ فرامي خواند.
گيربكس اين مدل zf8s180 است مدل اكسل جلو نيز man-V9-82SL است كه قابليت تحمل بار تا 7100 كيلوگرم با طور مستقل را داراست. اين نوع اكسل تقريباً از نوع متوسط اكسل هاست. ديفرانسيل اين اتوبوس از نوع man-Hoy-1175 است كه حداكثر مي تواند در حالت استاندارد 11500 كيلوگرم بار را تحمل كند.
ترمز و ريتاردر
ترمز ها در اين اتوبوس از نوع دو مداره با عملكرد هواست. اين ترمزها عكس العمل مناسبي دارند بويژه در آب و هواي باراني و جاده هاي لغزنده برتري خود را به رخ رقبا مي كشاند. اين نوع ترمز داراي سيستم ebs، abs و Asr جلو و عقب به صورت ديسكي عمل مي كند. ريتاردر نيز از نوع هيدروليكي و ساخت فويد آلمان مي باشد. در حال حاضر ريتاردرهاي جديد جاي اين ريتاردر را گرفتند ولي در كشور ما اين نوع ريتاردر هنوز شگفت انگيز به نظر مي رسد.
اتوبوسي كه مورد آزمايش قرار گرفت توسط شركت زرين خودرو مونتاژ شده است. كيفيت مونتاژ در حد بسيار مناسبي است. فقط بايد اين مطلب را مدنظر قرار داد كه ما نبايد توليدات خودمان را به يك يا دو نوع محصول خلاصه كنيم و اين شركت بايد در آينده اي نزديك با عقد قرارداد و وارد كردن تكنولوژي هاي جديد، به عرضه محصولات روز دنيا بپردازد.
در پايان مي توان اتوبوس مان را از چند نظر مورد ارزيابي قرار داد. اين اتوبوس از لحاظ رانندگان بهترين اتوبوس بين شهري مي باشد ولي از نظر مسافران دومين اتوبوس بين شهري، دليل آن هم سادگي قسمت مسافرين مي باشد،ولي از نظر ساختار كلي و اسكلت بندي نمونه ي كم نظيري است. اين به صورت صفر كيلومتر به سختي يافت مي شود و به صورت دست دوم هم قيمت بي نظيري دارد.
منبع: carx1.com


