موتور توسط دنده فلایول به حرکت در آمده تمامی عضو ها هم با هم همین کار را میکنند و سر انجام سوخت توسط پمپ انژکتور از باک مکیده شده و تو سط پمپ انژکتور تقسیم میشود که برای کدام سیلندر سوخت بفرستد(خودره های بنزینی جدید هم از این سیستم دقیق استفاده میکنند ) در همین حال دریچه سوپاپ هوا باز شده و هوا به داخل سیلندر مکیده میشود و بعد از اینکه سوپاپ بسته شد پیستون به طرف محفظه احتراق که در بالای سیلندر قرار دارد حرکت کرده و هوایی که در داخل سیلندر قرار دارد بعلت حرکت پیستون به بالا فشرده شده و موجب داغ شدن هوا به مقدار زیاد میشود البته با فشار خیلی بالا(در خودروهای بنزینی محفظه انفجار وجود دارد--- و فشار هوا هم داخل سیلندر بسیار کم است) و به همین علت هست که خودروهای دیزلی بسیار پر قدرت هستند و در کامیون و اتوبوس مورد استفاده قرار میگیرند.

سر انجام پیستون که به بالا ترین حد خود یعنی نقطه مرگ پیستون رسید سوخت به سر سیلندر راه مییابد و توسط سوزن های سر سیلندر(معروف به سوزن فارسونگا ) که سر آنها داخل سیلندر قرار دارد با فشار بالا به داخل سیلندر و روی هوای داغ ایجاد شده پاچیده میشود و احتراق صورت میگیرد و بقیه ماجرا اعم از تولید قدرت - خروج باقیمانده سوخت ناشی از احتراق

مورد دیگری که باید در مورد قدرتمندی خود روهای دیزلی ذکر کنم بلندی شاطون(دسته پیستون)در مقایسه با انواع بنزینی خود است

منبع:CNIRAN